JOGORVOSLAT
ADÓÜGYEKBEN
1115 Budapest, Bartók Béla út 98-102. F. ép. 209. Ügyfélfogadás: Előre egyeztetett időpontban | Telefon: +36 1 269 1336 | Mobil: +36 20 354 1254 | E-mail: dr.m.toth.zoltan@gmail.com

Publikációk‹ vissza

Adóellenőrzés (NAV ellenőrzés) menete

2023-04-12 13:27 | Szerző: Dr. M. Tóth Zoltán | Kategória: Adóellenőrzés

A NAV ellenőrzés alapdokumentuma a megbízólevél mind jogkövetési vizsgálat, mind adóellenőrzés esetén. Az ellenőrzés az erről szóló értesítés, ennek hiányában a megbízólevél kézbesítésével, vagy személyes átadásával·kezdődik. 

A·megbízólevél kézhezvételéhez - az adóellenőrzés megkezdéséhez - két joghatás fűződik:

1. az adóellenőrzési határidő elindulása (kezdőnapja a megbízólevél kézbesítésének, átadásnak napja)

2. beáll az önellenőrzési tilalom (bevallások utólagos ellenőrzése esetén)·

Mit tartalmaz a megbízólevél?

A megbízólevél tartalma alapján megállapíthatjuk az eljáró adóhatóságot, az adóellenőrök nevét, az adóellenőrzés típusát (pl: költségvetési támogatás, adó-visszatérítés, adó-visszaigénylés kiutalást megelőző vizsgálatára irányuló adóellenőrzés), a nav vizsgálattal érintett adónemeket (pl.: áfa ellenőrzés), illetve az ellenőrzési időszakot (2015. I.negyed év).

A nav ellenőrzésről szóló értesítést, illetve megbízólevelet, valamint valamennyi adóhatósági iratot - az elektronikus kapcsolattartásra tekintettel - tárhelyen történő elhelyezéssel, ritkább esetben személyesen kézbesíthet az adóhatóság.

Az értesítéssel, megbízólevéllel egyidejűleg szükség esetén idéző végzésben rendelkeznek arról, hogy az adózónak mikor és hol kell megjelennie a NAV ellenőrzés lefolytatása céljából, illetve milyen iratokat kell a nav vizsgálathoz bevinni.·A személyes találkozás helyett az iratok benyújtásának módja elődlegesen epapir útján történik. Jellemző, hogy a revizor végzésben nyilatkozattételre kötelezi az adózót a vizsgált gazdasági eseménnyel kapcsolatban.

Az adóellenőrzés során·elsősorban az ellenőrzés alá vont adózó iratai, más adózók iratai, nyilatkozatok, kapcsolódó vizsgálatok·eredményének felhasználása útján állapítják meg·a tényállást. Ennek során vagy azt állapítja meg a revízió, hogy az adózó az adókötelezettségeit jogszerűen teljesítette, vagy pedig adókülönbözetet, illetve adóhiányt,·jogosulatlan visszaigénylés állapít meg.

Az adóellenőrzés határideje 90 nap, mely határidő meghosszabbítható, de maximálisan a 365 napot nem haladhatja meg. Az ellenőrzés határideje függ az adózó minősítésétől is. Az ellenőrzési határidő lejárátát követően a NAV ellenőrzési cselekményt nem folytathat.

Az adóellenőr a megállapításait jegyzőkönyvbe foglalja. [Amennyiben az adóhatóság büncselekmény (adócsalás, költségvetési csalás)·elkövetését észleli, abban az esetben jogszabályi kötelezettsége a feljelentés megtétele, büntető eljárás megindítása. A feljelentés alapjául külön jegyzőkönyvet készítenek, melyet értelemszerűen nem adnak át az adózónak.]

Az adóellenőrzési·jegyzőkönyv megállapításaival szemben 30 napon belül lehet észrevételt tenni, kivéve a végelszámolás során folytatott adóellenőrzést, ahol nincs helye észrevétel előterjesztésének.·Amennyiben indokolt az észrevétel alapján kiegészítő adóellenőrzést·folytathat le·az adóhatóság a tényállás tisztázása érdekében, vagy ha az észrevételben foglaltak ezt indokolják. Lehetőség van továbbá a hatósági eljárás során is kiegészítő adóellenőrzés lefolytatására.

A jegyzőkönyv átvételétől, illetve észrevétel benyújtása esetén az észrevétel beérkezésétől számított 60 napon belül születik meg a határozat (elsőfokú határozat), mely realizálja az nav ellenőrzés megállapításait. Az elsőfokú határozatban állapítják meg a jogkövetkezményeket, adóbírság, késedelmi ptólék, mulasztási bírság, illetve köteleznek ezek és az pénzügyilag rendezendő adókülönbözet (adóhiány) megfizetésére. A határozattal szemben - alapesetben - ·30 napon belül lehet fellebbezéssel élni, melynek eredményeként születik meg a másodfokú határozat. A másodfokú adóhatóság az iratok hozzá törtőnő beérkezésétől számított 60 napon belül hozza meg a határozatát.