Az állami adóhatóság (NAV) – mint minden
évben – idén is nyilvánosságra hozta az adóellenőrzés idei feladatairól, az
ellenőrzés irányáról, az érintett ágazatokról, tevékenységi körökről szóló
tájékoztatását.
A korábbi évek tapasztalata
visszaköszön a 2024-es NAV ellenőrzési tervben is, azaz ismételten olyan
területeket jelöl meg az adott év kiemelt feladatai között, melyeken már évek
óta megállapítással zárulnak az adóhatósági ellenőrzések. Az adóhatósági
tapasztalatok azonban azt is mutatták, hogy szükséges újabb területeknek a
vizsgálata. Az ellenőrzési terv szerint a NAV figyelmére számíthatnak a
rendezvényszervezők, a reklám-, marketing-, és médiaszolgáltatók, a
szépségiparban működők, valamint a testedzési szolgáltatással foglalkozó adózók.
Az ellenőrzési terv alapján jól
látható, hogy nem csak a társasági, vagy egyéni vállalkozói formában gazdasági
tevékenységet végzők számíthatnak ellenőrzésre, hanem azon magánszemélyek is, akik
az ingatlanértékesítések utáni adókötelezettségüket jogellenesen nem
teljesítették. Ezen túlmenően a tőkepiaci ügyletekből, illetve a kripovalutából
származó jövedelmek bevallását is górcső alá veszi a jogkövetési vizsgálatok
mellett adóellenőrzéseket végző NAV.
Nem kerültek le a listáról az
építőipar, a személy- és vagyonvédelem, a zöldség- és gyümölcskereskedelem,
valamint a webhelyeken, internetes piactereken történő értékesítés továbbra is
az ellenőrzés tárgya lesz.
Így idén sem hat az újdonság
varázsával, hogy a jelentős foglakoztatotti létszámmal rendelkező takarító és
őrző - védő szolgáltatást végző vállalkozások szerepelnek az ellenőrzési
tervben, továbbra is sláger téma az építőipari vállalkozások vizsgálata.
Az informatikai és ügyviteli
szolgáltatást, tanácsadást nyújtók ellenőrzése kikerült az ellenőrzési tervből,
azonban a gyakorlat ezt még nem igazolta.
Taxisokat nem éri meglepetés, ha
adóellenőrzést kapnak, ugyanúgy ahogy a turisztikai, vendéglátó,
szálláshely-szolgáltató tevékenységet folytatókat sem.
Már régóta és rendszeresen vizsgált
ágazatnak számít a zöldség- és gyümölcs kereskedelem, számítástechnikai és
telekommunikációs termékekkel kereskedők.
Az élelmiszeripari vállalkozások, most
már nem az árstop miatt vannak az ellenőrzési tervben, hanem a kiemelt
kockázattal összefüggésben, azaz ellenőrzésre számíthatnak az élelmiszeriparral,
mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, beszerző adózók
(cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák,
dióbél, rizs, szója, műtrágya, burgonya).
Továbbra is az ellenőrzés
célkeresztjében vannak a (használt) gépjármű- és gépjármű alkatrész
kereskedelmi, valamint gépjárműjavítási tevékenységet végzők.
Változatlanul számíthatnak
ellenőrzésre a film gyártók, és az építőanyag kereskedelemmel foglalkozók és a
textil- és távol-keleti árukkal kereskedők.
A nagyszámú munkavállalót
foglalkoztató adózók közül ellenőrzésre számíthatnak a javadalmazási típusú
Munkavállalói Résztulajdonosi Programot (MRP) működtető szervezetek, különös
tekintettel az MRP-szervezet általi kifizetések jogcímére.
A foglalkoztatottakkal kapcsolatos adóellenőrzés
hangsúlyosan megjelenik a 2024-es ellenőrzési tervben: a foglalkoztatottak
bejelentésének vagy a járulékok bevallásának elmulasztásával szemben azonnali,
szigorú és határozott hatósági fellépés ígér a NAV.
A gyakorlatot nézve az adóhatóság
tömegesen folytatja le jogkövetési vizsgálatokat, mely abból a szempontból
kedvező, hogy a vizsgálat nem adófizetési kötelezettség megállapításával zárul,
lehetőséget adva az esetleges „hibák” orvoslására.
Igazából a jogkövetési vizsgálatról
szóló értesítés az, mely döntési helyzetbe kényszeríti az adózót, hiszen ezen
vizsgálat eredménye dönt az adóellenőrzés elrendeléséről, nem pedig az, hogy az
vállalkozás tevékenységi köre szerepel-e az ellenőrzési tervben.
Újdonságot is tartalmaz a 2024-as
ellenőrzési terv, mert nem pusztán az áfa adónem ellenőrzését vetíti előre,
hanem a foglalkoztatáshoz kapcsolódó közterhek ellenőrzését is, illetve
hasonlóan a tavalyi ellenőrzési tervhez, felhívja a figyelmet az azonnali
adóhatósági jogérvényesítésre, mely az ideiglenes biztosítási intézkedés
alkalmazását jelenti, akár az adóellenőrzés megkezdésével egyidejűleg.
Mit jelent az ideiglenes
biztosítási intézkedés: az adóhatóság nem várja meg az ellenőrzés lefolytatását
(min 90 nap – max 365 nap), illetve a hatósági eljárás(ok) és fellebbezés (60
nap + 30 nap + 60 nap) időtartamát, hanem akár az ellenőrzés megkezdésének
napján „végrehajtás alá vonja” a várható megállapításokat.
Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
az eszközöket jegyzőkönyvben (helybenhagyással) lefoglalja, a kiállított
számlák alapján fennálló követeléseket lefoglalja, a bankszámlát zárolja.
Teszi ezt annak ellenére, hogy ezen
cselekmények gyakorlatilag ellehetetlenítik az érintett társaság működését,
mellyel éppen a későbbi esetleges önkéntes teljesítést hiúsítják meg, ami a jogalkotó céljával ellentétes. Számos esetben még az adóellenőrzés befejezését
megelőzően adópert lehet indítani az adóhatóság jogellenes intézkedése miatt.
Összességében azt lehet mondani,
hogy megszokott szereplőkön kívül számos új ágazat, tevékenységi kör is
ellenőrzés alá kerül a 2024-es évben, illetve ezen ellenőrzés során az
adóhatóság él a pénzkövetelések biztosítására szolgáló ideiglenes biztosítási
intézkedés eszközével.
Újdonság továbbá az - melyet az idei évi gyakorlat is megerősít -, hogy a munkáltatás jogszerűségét is szigorúbban vizsgálják, illetve ennek szabálytalansága esetén a közterhek becsléssel történő megállapítása is várható, mely egy sajátos adóellenőrzési módszer.